01話 スメーダ・・・・未来のブッダ
第1部 出家まで
第1章 ブッダの過去世
01話 スメーダ・・・未来のブッダ
はるか昔、そのまたはるかに遠い大昔、宇宙が何度も何度も生まれては消滅する大サイクルを数えきれないほどくりかえした四阿僧祗(アサンケイヤ)十万劫(カッパ)も前のことである。
華やかに栄える都市アマラヴァティーにスメーダという男の子が住んでいた。裕福なバラモン(最高位の司祭階級)の家庭のその男の子がまだ幼いころ、両親は全財産を残して亡くなった。少年はバラモンとしてバラモン教の聖典である三ヴェーダを学び、ほどなく習熟して奥義をきわめ、よどみなく暗唱できるまでになった。
スメーダが勉学を終えて成人したとき、家の財産管理人が財産リストをもってきた。スメーダの両親が亡くなって以来ずっと保管していたもので、財産管理人が宝物蔵を開けると、蔵いっぱい、金、銀、ダイヤモンド、ルビー、真珠、そのほかの財宝が詰まっていた。財産管理人は「若主人さま、この財宝は全部、あなたが相続されました。母方と父方、その七代前のご先祖からずっと受け継がれたものです。どうされてもかまいません、お好きなように!」といって、全財産を手渡した。
ある日、かれがひとりぼっちで脚を組んで座っているうちに、こんな考えが浮かんできた。
「なんて、みじめなんだろうか。老い、病気、死、に苦しめられるはずの身体の、この生存に生まれついたんだもの。もし、ぼくがこの身体を捨てられたら、それだけでみじめな生・老・病・死から解放されて自由になるだろう。両親、祖父母、先祖にできたのは財産をたくわえることだけだった。でも、死んだときは金貨たった一枚だって持っていけなかった。ぼくもいつか年をとって、病気になって、ついに死んでしまうだろう。この財産を手放し、資産家の暮らしからはなれて、森に入って行者になったらいいだろうな。いのちの束縛から自由へ向かう道を、ぼくは探そう」
そういうわけで、国王の許可を得たあとに、力強く太鼓が打ち鳴らされ、かれは、アマラヴァティー全市へ大布施のお触れを出した。
「わが財産をほしい者たちよ、誰でも来たれ、取っていけ!」
こうして、さまざまな階層の人びとが、さまざまなところからやってきて、スメーダの財産を好きなだけ取っていった。
行者の暮らしをはじめること
お布施の大きな行為のあと、スメーダは世を捨て、まさにその日、雪を頂くヒマラヤ山脈へ向かった。ヒマラヤのふもとに着くなり、スメーダは山の峡谷沿いに歩いて、気持ちよく住むのにぴったりの場所を探した。ダンミカ山地域の川辺に、かれは庵(いおり)をみつけた。その草庵が誰のものでもないのを確かめて、住まいとすることに決めた。それから俗世の服を処分し、樹皮布の衣をまとって、みずから行者になった。
その日以来、手抜きすることなく行者の暮らしを実践した。かれは悪の思考には三つの範疇(はんちゅう)があるとわかっていた。放逸へみちびいてゆく感覚の欲望にもとづいた思考(欲(カーマ)尋(ヴィタッカ))、殺生、破壊、危害へみちびいてゆく悪意の思考(瞋恚尋(ヴィヤパーダヴィタッカ))、他者への危害と傷害にみちびいてゆく残酷さにもとづいた思考(害尋(ヴィヒンサヴィタッカ))の三つである。このことを知って、行者はみずからを、完全な心の離脱と身体の離脱(遠離(パヴィヴェーカ))に捧げたのである。その結果として、かれはその次の日、庵を捨て、樹木の根方へ近づき、そこを住まいにした。
さらにその次の日の朝、近くの村へ托鉢に入った。村びとたちは熱意をこめて、かれに上等の食べ物を提供した。それを食べたあと、かれは坐ってこう考えた。
「行者になったのは食べ物や栄養物がなかったからじゃないんだ。ひとが耕して育てた穀物を食べるのは、控えたほうがいいな。木から落ちてくる果物だけで生きていこう」
そのときから、木から落ちてくる果物だけで暮らした。たゆみなくかれは精進し、坐る、立つ、歩くという三つの威儀(起居動作のふるまい)だけの中にいて、絶え間なく冥想し、横になることはなかった。その結果、七日目の終わりに、八禅定(ジャーナ)(色界四禅定と無色界四禅定)、五神通(アビンニャー)(天眼通、天耳通、他心通、宿命通、神足通)に達したのである。
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SUMEDHA, THE BUDDHA-TO-BE
Four incalculable ages (asaṅkhyeyya) and a hundred thousand aeons (kappa) ago, in the flourishing City of Amaravatī, there lived a young son of a rich brahmin family named Sumedha. When he was still young, his parents passed away and left him with all their wealth. As a young brahmin, he studied the three Vedas, and before long he became expert and could recite them flawlessly.
When Sumedha had finished his education and come of age, the family treasurer brought him a list of treasures which he had kept since the passing away of Sumedha’s parents; the treasurer opened the treasure house—full of gold, silver, diamond, rubies, pearls and other valuables. The treasurer handed the entire wealth over to him, saying: “Young master, you inherit all this wealth which has come down from your mother’s side, your father’s side and from seven generations of your ancestors. You may do anything as you wish!”
One day, while he was sitting cross-legged in solitude, a thought occurred to him: “Miserable, indeed, is being born into this existence as the body will be plagued by old age, sickness and death. Only if I could abandon this body, would I be liberated from the misery of birth, old age, sickness and death. My parents, grandparents and ancestors could only amass the wealth, but they could not bring even a single gold coin with them when they passed away. I will also become old, sick, and finally dead one day. It will be good if, after having released this wealth, I leave the household life, go into the forest and become an ascetic. I will seek the path leading to the liberation from this bondage of life.”
Accordingly, after obtaining permission from the king, the mighty drum was beaten, and he proclaimed his great alms-giving to the whole City of Amaravatī: “Let whosoever desire my wealth come and take it!” Thus, people of various status, from various places, came and took Sumedha’s wealth as they wished.
Beginning the Ascetic Life
After the great act of charity, Sumedha renounced the world and left for the Himalayas on that very day. On reaching the foothills of the Himalayas, Sumedha walked along the hills and ravines, looking for a suitable place where he could live comfortably. There, he found a hermitage beside the river in the region of the Dhammika Mountain. After investigating that the leaf-hut belonged to no one, he decided to use it as his dwelling place. Then, he discarded his layman’s dress, donned the fibre-robe and made himself ascetic.
From that day onwards, he practised ascetic life without negligence. He understood that there are three categories of wrong thoughts—thoughts based on sense desire (kāma vitakka) leading one to sense-indulgence, thoughts based on ill-will (vyāpāda vitakka) leading one to killing, destroying and harming, and thoughts based on cruelty (vihiṁsa vitakka) leading one to causing harm and injury to others. Knowing this, the ascetic devoted himself totally to the practice of mental detachment and physical detachment (paviveka). Consequently, the next day he abandoned the hut and approached the foot of trees for his dwelling place.
The following morning, he entered a nearby village for alms-food. The villagers enthusiastically offered him choice food. After meal, he sat down thinking: “I became an ascetic not because I lacked food and nourishment. It would be good if I abstain from food made from cultivated grains and live only on the fruits that fall from trees.”
Since then, he only lived on the fruits that fall from trees. He made strenuous efforts to meditate incessantly only in the three postures of sitting, standing and walking, without lying down at all. As a result, at the end of the seventh day, he achieved eight attainments (jhāna) and the five supernormal powers (Abhiññā).
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アシン・クサラダンマ長老
1966年11月21日、インドネシア中部のジャワ州テマングン生まれ。中国系インドネシア人。テマングンは近くに3000メートル級の山々が聳え、山々に囲まれた小さな町。世界遺産のボロブドゥール寺院やディエン高原など観光地にも2,3時間で行ける比較的涼しい土地という。インドネシア・バンドゥンのパラヤンガン大学経済学部(経営学専攻)卒業後、首都ジャカルタのプラセトエイヤ・モレヤ経済ビジネス・スクールで財政学を修め、修士号を取得して卒業後、2年弱、民間企業勤務。1998年インドネシア・テーラワーダ(上座)仏教サンガで沙弥出家し、見習い僧に。詳しく見る
奥田 昭則
1949年徳島県生まれ。日本テーラワーダ仏教協会会員。東京大学仏文科卒。毎日新聞記者として奈良、広島、神戸の各支局、大阪本社の社会部、学芸部、神戸支局編集委員などを経て大阪本社編集局編集委員。1982年の1年間米国の地方紙で研修遊学。2017年ミャンマーに渡り、比丘出家。詳しく見る
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